Lietanie_michaela

S Martinom vo výškach. Je jednoduché stať sa na Slovensku pilotom?

Radi lietate vo výškach? Občas mám pocit, že sa častejšie stretávam s ľuďmi, ktorí majú z lietania skôr strach ako tých, čo sa na svoje cesty tešia. Ja som sa na svoj prvý, vtedy ešte niečo okolo 2 hodín trvajúci let do Anglicka neskutočne tešila. A na svoje cesty lietadlom sa teším doteraz. Teda, miestami mám pocit, že ich už neprežívam tak intenzívne, ako kedysi. Iný pocit v lietadle mi však poskytlo lietanie v nižších výškach. Zatiaľčo sa v dopravných lietadlách prechádzate častejšie ako v autobuse, v tom menšom, dvojmiestnom lietadle dúfate, že nezačne pršať či fúkať silný vietor a vy nezažijete väčšie turbulencie, akoby ste si priali. Východzou stanicou pri mojom zážitkovom lete bolo letisko Trenčín, z ktorého sme za jednu hodinku prešli ponad niekoľko slovenských hradov, obcí či miest. Medzi nimi aj Hrad Beckov, Čachtický hrad, Bojnický zámok, Lietavský hrad, Trenčiansky hrad či Súľovské skaly. 

Letecka_skola_trencin

Lietanie má svoje čaro, no pre niekoho o čosi viac. Príkladom je aj Martin, 26 ročný študent v tomto odbore, ktorý už pár rokov smelo pracuje na splnení si svojho sna. Veru, sedieť v kokpite lietadla sa v živote nepodarí každému. A keďže povolanie pilota nie je u nás až tak bežné, tak som ho v 10 otázkach trošku vyspovedala o tom, čo všetko na svojej ceste k splneniu si sna musí dennodenne podstupovať.

Rozhovor_s_martinom

Spomínaš si na ten prvý moment, ktorý ťa presvedčil o tom, že sa chceš stať dopravným pilotom?

Pamätám si viacero momentov, ktoré sa podujali na mojom rozhodnutí stať sa dopravným pilotom, ale ten najsilnejší bol, keď som mal možnosť vyskúšať si pilotovať lietadlo, samozrejme so skúseným inštruktorom. Vysvetlil mi ako sa veci v letectve majú a od tohto momentu som presne vedel, čo chcem v živote robiť.

 

Hrad_beckov_slovensko

Hrad Beckov

Čo všetko si musel absolvovať, kým si sa prvýkrát dostal do lietadla?

Ako prvý a najdôležitejší krok je absolvovať zdravotnú prehliadku 1. triedy (potrebnú pre profesiu dopravného pilota). Je potrebné si na to vyhradiť celý deň v Letecko – vojenskej nemocnici v Košiciach, resp. v iných špecializovaných zariadeniach vo Viedni alebo v Budapešti. Prídeš tam ráno nalačno, vezmú ti krv, moč, a ďalej chodíš po ambulanciách ako je chirurgia, neurológia, očné, krčné, zmerajú ti krvný tlak, spravia EKG vyšetrenie a nakoniec si sadneš s leteckým lekárom, ktorý vyhodnotí, či si spôsobilý alebo nie. Pamätám si moju vstupnú prehliadku, bol som z toho trochu nervózny, ale nakoniec všetko dobre dopadlo a moja cesta do kokpitu sa mohla začať.

 

Čachticky_hrad

Čachtický hrad

Aké nároky sú na budúcich pilotov kladené a ako dlho trvá výcvik?

Občas mám pocit, že nároky sú menšie ako kedysi. Dnes existujú výcviky, ktoré vás vedia dostať do kokpitu dopravného lietadla za osemnásť mesiacov, niekedy také niečo nebolo možné. V dnešnej rýchlej dobe je čas priamo úmerný peniazom.

 

Bojnicky_zamok_slovensko

Zámok Bojnice

Je finančne náročné stať sa na Slovensku dopravným pilotom?

Pravda je taká, že za tie peniaze si dokážeš kúpiť priemerný jedno-izbový byt v Košiciach alebo v Trenčíne.

 

slovenske_kopce

Čo je v tvojom prípade najťažšou časťou cesty v plnení si svojho sna?

Pri tejto otázke by som rád nadväzoval na tú predošlú, pretože u mňa bolo ťažké financovať výcvik a častokrát sa stalo, že som mal pauzy v lietaní, nemal som to rád. Taktiež mi nedá nespomenúť teoretické skúšky dopravného pilota, ktoré musíte absolvovať na leteckom úrade. Pozostávajú zo 14-tich predmetov a databáza obsahuje takmer 20 000 testovacích otázok, všetko samozrejme v angličtine.

 

Lietavsky_hrad

Lietavský hrad

Mal si niekedy v lietadle strach?

Najnebezpečnejším javom v letectve a celkovo v meteorológii sú búrky, mám pred tým veľký rešpekt. Mal som už pár situácií kedy som musel kvôli búrke pristáť na najbližšom letisku, dôležité je však správne sa rozhodnúť, či už pred letom alebo počas neho.

 

Sulovske_skaly

Súľovské skaly

Ktoré fáza pilotovania je podľa teba najťažšia?

Pre čerstvého žiaka je to určite pristátie so silným bočným vetrom.

Martin_pilot

Čo na lietaní najviac miluješ?

Najviac pre mňa je pozerať sa na náš svet zhora, hlavne na naše krásne Slovensko, a taktiež možnosť vyčistiť si hlavu.

 

Trenciansky_hrad

Trenčiansky hrad

Akú najväčšiu nevýhodu vidíš na tomto povolaní?

Asi najväčšou nevýhodou je normálne fungujúca rodina, keďže ako profesionálny pilot sa nevraciate každý večer domov.

 

Trenciansky_hrad

Trenčín

Ako dopravný pilot si pravdepodobne smelo okúsiš viacero krajín, ktorá ťa najviac láka?

Určite Škandinávia a možnosť okúsiť si nočné lety s pohľadom na polárnu žiaru.

Nechali by ste si aj vy učarovať týmto povolaním alebo uprednostníte radšej zážitkový let? Ten si s Martinom kľudne môžete vyskúšať. A veru, stojí to zato.

Lietanie_michaela

Martinovi veľmi pekne ďakujem za rozhovor a krásny let. Vám v prípade záujmu pripájam odkaz na jeho Instagram, na ktorom ho môžete kontaktovať alebo len tak sledovať fotografie z výšky. 🙂

One Response

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *