Dreveny_lodny_mlyn_Kolarovo

Lodný mlyn v Kolárove a najdlhší most v Európe

Ahojte priatelia! Po xy týždňoch doma nastal čas na prvý výlet. Samozrejme, so všetkými bezpečnostnými a hygienickými opatreniami. Už nejaký ten mesiac je mojím ďalším domovom Žitný ostrov, a tak by bola hanba nemať ho preskúmaný. Tak som postupne začala s mlynmi v okolí. Z nich som vám priniesla tento článok o mlyne v Jelke áá tento článok o mlyne v Tomášikove. Ktorý mlyn sa vám páči viac ? 🙂

Dnešný článok bude o mlyne v Kolárove ale aj o moste, ktorý je v Európe unikátom. Kolárovo, ako jediné miesto na Slovensku ukrýva typ mlynu zvaný plávajúci alebo lodný mlyn. Všetky ostatné mlyny boli z dôvodu rozširovania lodnej dopravy prerobené na mlyny kolové. Tie sa upevňovali k brehu, a tak poskytovali lodiam dostatok voľného priestoru na plavbu.

Dreveny_most_v_kolarove

Mlyn v Kolárove je teda jediným mlynom, ktorý sa radí do kategórie lodný. Tento plávajúci mlyn kotví na brehu mŕtveho ramena Malého Dunaja a stojí na dvoch rovnobežných člnoch. Patrí medzi národné kultúrne pamiatky Slovenska. Vznikol v roku 1982 a vlastne ide o posledný plávajúci mlyn na Slovensku.

Dreveny_lodny_mlyn_Kolarovo

Pri Kolárovskom mlyne šlo o rekonštrukciu pôvodného Radvaňského vodného mlyna, ktorý pracoval na rieke Dunaj pri obci Radvaň nad Dunajom. Pôvodný mlyn vznikol v roku 1920 a fungoval do roku 1945, kedy záhadne vyhorel. Majiteľom mlyna bol v tej dobe pán Szivanyó Béla.

A keďže išlo o posledný plávajúci mlyn na celom toku Dunaja, tak vznikla myšlienka jeho znovuzrodenia. Z dobových fotografií a verného modelu bývalého pracovníka tak vznikli podklady, vďaka ktorým bol mlyn následne v lodeniciach v Komárne postavený. Jeho stavba bola ukončená v roku 1982 a v roku 1990 sa dostal na rameno Malého Dunaja.

Dreveny_lodny_mlyn_Kolarovo

Najväčšou zaujímavosťou je to, že v mlyne v Kolárove sa nikdy nič nezomlelo. Dôvodom je stojatá voda, keďže mlyn je postavený na mŕtvom ramene Dunaja neďaleko sútoku riek Váh a Malý Dunaj. Ide teda iba o repliku.

V mlyne sa nachádza Múzeum vodného mlynárstva, ktoré bolo kvôli momentálnej situácií zatvorené. Celkovo okolie mlyna zívalo prázdnotou, a tak sme si sadli do miestneho altánku a pustili sa do vopred pripraveného obedu.

Najdlhší zastrešený riečny drevený most v strednej Európe

Ďalšou pamiatkou nachádzajúcou sa v tesnej blízkosti je pravdepodobne najdlhší zastrešený riečny drevený most v strednej Európe. Most má dĺžku 86 m a je široký 2,5 m. Preto o ňom môžeme hovoriť ako o unikáte. Most je postavený na drevených koloch a na jeho bočných stranách je v kvitnúcom období celkom pestrofarebne. Po rokoch fungovania došlo v roku 2015 iba k výmene jeho strechy. Tú nahradilo 7 000 smrekových šindľov na upevnenie ktorých sa použilo 20 000 klincov.

Dreveny_most_v_Kolarove

Kolárovský most bol prvýkrát postavený v roku 1877, avšak zničili ho ľadové kryhy. Druhý krát bol postavený v roku 1992 a na jeho výstavbu bolo použité agátové drevo. Až neskôr bol zastrešený, aby vydržal čo najdlhšie odolávať slnku a dažďu. Zaujímavosťou je to, že most bol postavený za úctyhodných 9 dní. To by sa veru v dnešnej dobe nepodarilo.

Dreveny_most_v_Kolarove

Pri mlyne sa nachádza aj “Krčma u Mlyna”. Okolie ponúka aj iné služby ako je kempovanie či požičovňu lodi na splavovanie.

Už ste tento mlyn navštívili?

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *